Waarom een buitenboordmotor eenzaam is... Joke van Leeuwen inspireerde ons voor het eerste muzisch pleidooi van Tineke. We speelden de tekst 'Diehier en diedaar' als prikkel voor de daaropvolgende opdracht.
Woorden verzamelen, dat gingen we doen. In groepjes mochten de collega's gedurende 1 minuut brainstormen rond het thema 'lichaam'. Daarna zouden ze elk een zin bouwen met 5 gekozen woorden uit de brainstorm. De zogenoemde familiezinnen. Dit ideetje pikten we op in de laatste sessie rond muzisch taalgebruik en we hebben daar dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Na het zinnen bouwen mochten onze collega's elkaars zinnen even lezen.
Het objectief van ons pleidooi zou geen belerende uitleg zijn maar hen even te laten kennis maken met de opbouw van een muzisch moment. Dit deden we aan de hand van de kijkwijzer die we bij Ines verkenden. Door hen even zelf aan het werk te zetten, waren ze zich veel meer bewust van begrippen als 'open, rijke opdracht', 'begrenzing' en 'proces'.
Het voorbeeld van de emmer sloot ons aandeel in de vergadering af en werd beantwoord met, jawel... Een applaus. Met een goed gevoel op naar de volgende stap!
..en, weet je nu al waarom hij eenzaam is?
BeantwoordenVerwijderenSchitterend toch, dit boek!
Yves