donderdag 19 april 2012

Gisteren gingen we nog eens aan de slag rond onze kunstenaar Hans Eijkelboom.  Ons uitgangspunt was dat we de collega's in deze drukke periode van een schoolfeest voorbereiden niet extra gingen belasten en onze kunstenaar gingen we koppelen aan dit schoolfeest.  Elk leerjaar werkt rond een werelddeel, dus daar valt wel wat mee aan te vangen... In het vorig bericht vertelde ik reeds dat we de nadruk verlegd hebben op 'verzamelen' en wat is dan de beste en meest inspirerende plaats om een vergadering te organiseren?  Inderdaad: Het erfgoedmuseum van de oudheidkundige kring in Zele! 


Na een opdrachtje, waarbij de aanwezige collega's in het museum iets moesten zoeken dat volgens hen verband had met hun werelddeel, luisterden we naar hun uitleg en gaven wij direct mee hoe je een museumbezoek anders kan aanpakken.

Na deze prikkel dingen we in een aparte vergaderruimte aan de slag voor een brainstorm rond verzamelen.  In eerste instantie vertelden de leerkrachten wat ze reeds van plan waren en we probeerden hen te sturen naar een nog rijkere beleving van die momenten door hen te laten stilstaan bij de 6 muzische talen.  We linkten bepaalde talen aan elkaar en lieten hen verder nadenken over de onderwerpen die ze zelf aanbrachten.   Geen gemakkelijke klus, zo'n groepsbrainstorm.  Zelf moet je constant in het oog houden dat je zelf niet te veel aan het woord bent, wat volgens mij soms wel het geval was, maar je moet de zaken die aangebracht worden wel sturen zodat de ideeën rijker worden. 
Daar heb ik alleszins nog wat oefening nodig om deze werkvorm beter onder de knie te krijgen.  Ik vermoed dat het helpt als je telkens zelf een item aanbrengt en dat samen verder probeert uit te spinnen.  We probeerden dat op een gegeven moment met 'een verhaal uit jouw continent of land'.  We lieten hen verder nadenken over dat gegeven en dat werkte wel, maar uit het niets vragen of ze ideeën hadden rond de 6 talen, was toch moeilijker. 

We zijn alleszins op een aantal ideeën gekomen.  Het is nu verder de bedoeling dat Tineke en ik hier een oplijsting van maken en volgende week dinsdag zullen de leerkrachten gevraagd worden uit de hele lijst één of meerdere ideeën uit te pikken en uit te werken rond hun continent.  Ze mogen het uitwerken naar eigen inzicht.

Ik ben alvast benieuwd wat dit zal opleveren aan muzische momenten!






1 opmerking: