We zijn gestart met het punten geven op de MUZO in school. Tijdens het uitrekenen van het gemiddelde mochten de collega's een sterk muzisch moment vertellen aan een collega naast hen. 6,3/10 scoorde onze school! Dit was voor iedereen alvast een signaal dat we best eens goed nadachten hoe we dit cijfer in de toekomst konden verhogen. Met het gemiddelde in ons achterhoofd gingen we aan de slag met een aantal stellingen, waar we gedachten over wisselden.
De stellingen:
- Onze school heeft meer nood aan muzo
- Het is belangrijk dat we ons bijscholen voor muzo
- Ik heb nood aan een handleiding voor muzo
- In onze school beschikken we over veel leerkrachten met talenten binnen muzische opvoeding
- Een muzocoach geeft muzo in mijn klas
Dit soort inzichten zullen we langzaamaan moeten laten doorsijpelen. Ik hoorde in mijn groep (we waren verdeeld in 2 groepen) dat er ook een nood is aan het eens ZIEN van zo'n muzisch proces. Dit kan ook een mogelijke eerste stap zijn in onze queeste. Onze school is duidelijk eerst toe aan een informatieve ronde. Doelen? Proces? Rijke opdracht? Muzische talen combineren? Al deze zaken moeten eerst nog eens toegelicht worden, zoveel is duidelijk. De manier waarop we dit gaan doen moet nog bepaald worden, maar ik ben klaar om ervoor te gaan. Het enthousiasme van de meeste collega's toont ook aan dat de honger er is en dat ze klaar zijn voor meer.
Klaar voor meer zeg ik... Daar botste ik natuurlijk op het oud zeer: We kunnen niet op alle slakken zout leggen! En daar is natuurlijk iets voor te zeggen. In onze school is er veel aan de gang. Té veel waarschijnlijk, want collega's weten soms niet waar eerst beginnen. De wil is er maar de tijd mankeert hen. Ik ik kan hen daar voor een stuk in volgen. Als we betere muzische lessen willen ontwikkelen, vraagt dat tijd. Maar als we die vernieuwing op verschillende vlakken tegelijkertijd moeten doorvoeren, dan zakt de moed hen soms in de schoenen. Te begrijpen, want niet iedereen werkt even snel en effeciënt aan zaken die nieuw zijn of waar ze gewoon nog niet genoeg basis voor hebben om het toe te passen in de klaspraktijk. Alles vraagt tijd om te laten inwerken.
Zo hebben we nog wel over een aantal stellingen meningen geformuleerd, die voor mij alvast duidelijkheid schiepen over de beginsituatie van onze school en de verwachtingen van de collega's.
Een zeer vermoeiend, maar ongelooflijk interessant half uurtje!
Duidelijk een "rijk" half uur!
BeantwoordenVerwijderen