donderdag 24 november 2011

Sporen uit het verleden...

Naar aanleiding van de muzische ervaring bij Marianne rond de sporen, werkten Tineke en ik meteen ook een les uit die hier op gebaseerd is.

Het thema kwam bij sommige kinderen nogal zwaar over en ik vernauwde het dan wat naar 'sporen uit het verleden'.  Ik had eerder in de powerpoint de link al gelegd naar sporen uit de geschiedenis en kinderen konden in de vertelronde hun verhalen kwijt die bij hen ook nog sporen nagelaten hadden.

Het doorgeven van de klei in kring hebben we even hervat, maar dan met woorden.  Iedereen zocht één woord dat blijven hangen was na de eerste ervaringen.  De andere kinderen mochten er hun associaties met het kernwoord bij schrijven.


Vanuit deze brainstorm mochten de kinderen creëren.  Ik merkte duidelijk dat een aantal kinderen nog niet gewoon waren op deze manier te werken en zij begonnen dan ook volop te experimenteren.  Anderen verbonden bij hun sporen direct ook betekenis.  Weer anderen voelden zich veiliger als ze samen met iemand anders konden werken.  Tijdens het evaluatiemoment kwamen er alleszins interessante inzichten en bedenkingen naar boven.  Anderen hadden zich geconcentreerd op de sporen, zonder meer.
Het was alleszins een leuk, maar intensief muzomoment!






3 opmerkingen:

  1. Leuk! Met welke materialen (verf) hebben jullie de kinderen laten werken. Ik ga dat later misschien ook nog doen, maar ik heb enkel de gewone schoolverf in bussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had de traditionele schoolverf, maar ze hebben vooral met acrylverf gewerkt om die afdrukken op de glasplaat beter te kunnen maken. Je hebt dat ook al in iets grotere formaten en valt nog mee van prijs.

    BeantwoordenVerwijderen